There was an error in this gadget

Wednesday, 20 February 2013

'biar '

kesabaran itu perlu dalam menempuh rintangan yang melanda setiap inci kehidupan diikuti dgn doa,usaha serta tawakkal.

biar dicampak ke merata empat asalkan menjadi benih yg akan menyuburkan tempat itu ...

biar dikeji dan dihina,asalkan kalimah Tauhid berdiri teguh di alam ini..

biar miskin harta,asalkan kaya dgn ketaqwaan kepa Ilahi..tapi..usahalah untuk berjaya, agar dipandang mulia..demi Agama yg tercinta

Friday, 7 December 2012

8.12.2012

                                           8.12.2012 ajk jualan karnival pelajar

fikirkan..

cube fikirkan...ape maksud cemerlang...
adakah hanya mendapat ijazah???
mendapat A dalam semua subjek???

Cemerlang yg hakiki ialah apabila kita mendapat keredhaan Allah..

Friday, 27 April 2012

formula-formula kejayaan

    • Formula utk mendapat kemuliaan adalah taat kepada Allah dan Rasul-Nya 
    • formula utk mendapat rezeki adalah berusaha disertai istighfar dan ketakwaan
    • formula utk mendapat syurga adalah tauhid
    • formula utk mendapat iman adalah merenungkan ayat-ayat Allah dan makhluk-makhluknya
    • formula utk mendapat kebaikan adalah kejujuran
    • formula utk mendapat hati yg hidup adalah merenungkan al-Quran, berdoa pada waktu malam, dan meninggalkan perbuatan dosa
    • formula utk mendapat ilmu pengetahuan adalah bertanya dan menyemak dgn baik
    • formula mendapat pertolongan dan keberhasilan adalah sabar
    • formula utk mendapat kebahagiaan adalah takwa
    • formula utk mendapat bertambahnya nikmat adalah bersyukur
    • formula utk mendapat perasaan rindu kepada akhirat adalah menjaga jarak(zuhud) dgn dunia
    • formula untuk mendapat kemakbulan harapan dan permintaan adalah berdoa
     

     

Wednesday, 25 April 2012

Cints Ibarat Pelangi

Cinta padamu Ya Rabbi bagaikan pelangi,
          Indah dengan warnanya,


 Diri ini hanya mengharap agar terik hingga ke petang,
          Tapi kadangkala gerimis hadir di tengahari,


Biarpun demikian pelangi tidak pernah alpa menjelma,
          setiap kali gerimis mengundang,




            Begitulah cinta agungku padamu,
Biarpun pelbagai onar dan liku yang ku tempuhi,
Cinta agungku tetap ada untukmu Ya Rabbi hingga
             ke penghujung hayatku,


Kerana dengan kasih cinta yang mekar mewangi
             di lubuk hati,
Akan membuahkan kasih suci cinta yang abadi dalam
  menghadapi liku-liku kehidupan di alam fana ini,


Demi menjadi insan yang taat dan patuh pada segala
             perintah Mu
Dalam menegakkan panji-panji Islam di alam yang
             sementara ini.

Thursday, 22 March 2012

kenapa perlu bertudung


Saya dah letih
Letih sebab apa
Dengan semua orang yang bercakap tentang saya
Siapa?
Macam perempuan itu. Setiap kali saya duduk dengannya, dia suruh saya pakai tudung
Oh.. itu kan perkara biasa. Tudung selalu menjadi topik utama
Yeah, saya pun selalu mendengar tentangnya
Lagipun, kan elok kalau awak bertudung
Siapa kata?
Ia ada disebut dalam Al-Quran kan?
Ya, dia pun kata begitu. Dia kata, dalam surah An-Nur
..dan juga dalam surah-surah lain
Ya, tapi itu bukanlah dosa besar, bantu apa yang mereka mahu lebih penting
Betul tapi setiap dosa besar bermula dari dosa kecil
Memangla, tapi apa yang kita pakai itu tidak penting, yang penting adalah memiliki hati yang ikhlas dan suci
Habis tu, kenapa awak habiskan masa berjam setiap pagi untuk bersolek? Awak habiskan banyak Wang untuk alat solek, itu tak termasuk belanja terapia rambut dan diet awak.
Tapi saya tak suka pakai tudung, ia merampas kebebasan saya!
Habis tu losyen dan alat solek buat awak bebas? Apa makna kebebasan bagi awak?
Kebebasan adalah melakukan apa sahaja yang kita suka
Salah. Kebebasan adalah melakukan perkara yang baik tanpa perlu bimbangkan apa yang orang kata
Saya lihat ramai yang tak pakai tudung dan mereça itu baik, dan ramai yang pakai tudung tapi mereka itu jahat
Habis itu, kalau yang baik dengan awak itu kaki botol, adakah awak juga akan jadi kaki botol?
Saya tak nak fanatik, saya dah ok dan tak perlu pakai tudung.
Maknanya awak fanatik pada secular dan ekstremis yang ingkar kepada perintah tuhan?
Awak tak faham, kalau saya pakai tudung siapa yang nak kahwin dengan saya?
Habis, orang yang pakai tudung tak pernah kahwin?
Ok, kalau saya kahwin, dan suami tak suka saya pakai tudung?
Lelaki yang tidak patuh perintah ágama tidak patut dikahwini.
Siapa nak ambil saya bekerja?
Tentulah syarikat yang hormat pada pekerja mereka seadanya
Kenapa awak nak berkira sangat hal ágama yang hanya melibatkan secebis pakaian?
Kenapa awak pelecehkan wanita hanya kerana kasut tinggi dan warna lipstick mereka?
Kamu tak menjawab soalan saya.
Saya dah jawab, Tudung bukan setakat sehelai pakaian ia adalah perintah, ia telah ditentukan dan wajib dipatuhi untuk setiap wanita, tapi baju pendek, dan seluar ketat?
Itu fesyen. Kenyataanya, tudung adalah pakaian yang diperkenalkan oleh lelaki yang mahu mengawal wanita.
Bagaimana pula dengan wanita yang melawan suami mereka kerana ingin memakai tudung dan wanita dan rakan mereka yang dipaksa menanggalkan tudung oleh lelaki? Apa pandangan awak?

kenapa wanita selalu menangis



Suatu hari, seorang anak bertanya kepada ibunya, “Ibu, mengapa ibu menangis?”
Ibunya menjawab, “Sebab ibu adalah perempuan, nak.”
“Saya tidak mengerti ibu,” kata si anak.
Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. “Nak, kau memang tak akan mengerti”
Kemudian si anak bertanya kepada ayahnya. “Ayah, mengapa ibu menangis?”
“Ibumu menangis tanpa sebab yang jelas,” sang ayah menjawab.
“Semua perempuan memang sering menangis tanpa alasan.”
Si anak membesar menjadi remaja, dan dia tetap terus bertanya-tanya, mengapa perempuan menangis? Hingga pada suatu malam, dia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan, “Ya Allah, mengapa perempuan mudah menangis?”
Dalam mimpinya dia merasa seolah-olah mendengar jawapannya:
“Saat Ku ciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama.
Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.
“Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan bayi dari rahimnya, walau kerap berulangkali menerima cerca dari si bayi itu apabila dia telah membesar.
“Kuberikan keperkasaan yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah saat semua orang sudah putus asa.
“Ku berikan kesabaran jiwa untuk merawat keluarganya walau dia sendiri letih, walau sakit, walau penat, tanpa berkeluh kesah.
“Kuberikan wanita perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya dalam apa jua keadaan dan situasi. Walau acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada anak- anak yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didakap dengan lembut olehnya.
“Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masa sukar dan menjadi pelindung baginya.
Sebab bukankah tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak..?
“Kuberikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyedarkan bahawa suami yang baik adalah yang tidak pernah melukai isterinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar, saling melengkapi dan saling menyayangi.
“Dan akhirnya, Kuberikan wanita air mata, agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus kepada wanita, agar dapat dia gunakan bila-bila masa pun dia inginkan. Ini bukan kelemahan bagi wanita, kerana sebenarnya air mata ini adalah “air mata kehidupan.”