There was an error in this gadget

Thursday, 22 March 2012

kenapa perlu bertudung


Saya dah letih
Letih sebab apa
Dengan semua orang yang bercakap tentang saya
Siapa?
Macam perempuan itu. Setiap kali saya duduk dengannya, dia suruh saya pakai tudung
Oh.. itu kan perkara biasa. Tudung selalu menjadi topik utama
Yeah, saya pun selalu mendengar tentangnya
Lagipun, kan elok kalau awak bertudung
Siapa kata?
Ia ada disebut dalam Al-Quran kan?
Ya, dia pun kata begitu. Dia kata, dalam surah An-Nur
..dan juga dalam surah-surah lain
Ya, tapi itu bukanlah dosa besar, bantu apa yang mereka mahu lebih penting
Betul tapi setiap dosa besar bermula dari dosa kecil
Memangla, tapi apa yang kita pakai itu tidak penting, yang penting adalah memiliki hati yang ikhlas dan suci
Habis tu, kenapa awak habiskan masa berjam setiap pagi untuk bersolek? Awak habiskan banyak Wang untuk alat solek, itu tak termasuk belanja terapia rambut dan diet awak.
Tapi saya tak suka pakai tudung, ia merampas kebebasan saya!
Habis tu losyen dan alat solek buat awak bebas? Apa makna kebebasan bagi awak?
Kebebasan adalah melakukan apa sahaja yang kita suka
Salah. Kebebasan adalah melakukan perkara yang baik tanpa perlu bimbangkan apa yang orang kata
Saya lihat ramai yang tak pakai tudung dan mereça itu baik, dan ramai yang pakai tudung tapi mereka itu jahat
Habis itu, kalau yang baik dengan awak itu kaki botol, adakah awak juga akan jadi kaki botol?
Saya tak nak fanatik, saya dah ok dan tak perlu pakai tudung.
Maknanya awak fanatik pada secular dan ekstremis yang ingkar kepada perintah tuhan?
Awak tak faham, kalau saya pakai tudung siapa yang nak kahwin dengan saya?
Habis, orang yang pakai tudung tak pernah kahwin?
Ok, kalau saya kahwin, dan suami tak suka saya pakai tudung?
Lelaki yang tidak patuh perintah ágama tidak patut dikahwini.
Siapa nak ambil saya bekerja?
Tentulah syarikat yang hormat pada pekerja mereka seadanya
Kenapa awak nak berkira sangat hal ágama yang hanya melibatkan secebis pakaian?
Kenapa awak pelecehkan wanita hanya kerana kasut tinggi dan warna lipstick mereka?
Kamu tak menjawab soalan saya.
Saya dah jawab, Tudung bukan setakat sehelai pakaian ia adalah perintah, ia telah ditentukan dan wajib dipatuhi untuk setiap wanita, tapi baju pendek, dan seluar ketat?
Itu fesyen. Kenyataanya, tudung adalah pakaian yang diperkenalkan oleh lelaki yang mahu mengawal wanita.
Bagaimana pula dengan wanita yang melawan suami mereka kerana ingin memakai tudung dan wanita dan rakan mereka yang dipaksa menanggalkan tudung oleh lelaki? Apa pandangan awak?

kenapa wanita selalu menangis



Suatu hari, seorang anak bertanya kepada ibunya, “Ibu, mengapa ibu menangis?”
Ibunya menjawab, “Sebab ibu adalah perempuan, nak.”
“Saya tidak mengerti ibu,” kata si anak.
Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. “Nak, kau memang tak akan mengerti”
Kemudian si anak bertanya kepada ayahnya. “Ayah, mengapa ibu menangis?”
“Ibumu menangis tanpa sebab yang jelas,” sang ayah menjawab.
“Semua perempuan memang sering menangis tanpa alasan.”
Si anak membesar menjadi remaja, dan dia tetap terus bertanya-tanya, mengapa perempuan menangis? Hingga pada suatu malam, dia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan, “Ya Allah, mengapa perempuan mudah menangis?”
Dalam mimpinya dia merasa seolah-olah mendengar jawapannya:
“Saat Ku ciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama.
Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.
“Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan bayi dari rahimnya, walau kerap berulangkali menerima cerca dari si bayi itu apabila dia telah membesar.
“Kuberikan keperkasaan yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah saat semua orang sudah putus asa.
“Ku berikan kesabaran jiwa untuk merawat keluarganya walau dia sendiri letih, walau sakit, walau penat, tanpa berkeluh kesah.
“Kuberikan wanita perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya dalam apa jua keadaan dan situasi. Walau acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada anak- anak yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didakap dengan lembut olehnya.
“Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masa sukar dan menjadi pelindung baginya.
Sebab bukankah tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak..?
“Kuberikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyedarkan bahawa suami yang baik adalah yang tidak pernah melukai isterinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar, saling melengkapi dan saling menyayangi.
“Dan akhirnya, Kuberikan wanita air mata, agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus kepada wanita, agar dapat dia gunakan bila-bila masa pun dia inginkan. Ini bukan kelemahan bagi wanita, kerana sebenarnya air mata ini adalah “air mata kehidupan.”

PERGAULAN

 Sebahagian besar masyarakt kita, termasuk orang-orang yang bertugas sebagai guru agama, seringkali meringankan pergaulannya dengan orang yang bukan mahramnya. Sehingga sering terjadi khalwat yang diharamkan dengan ala-ala konsultasi agama, meminta fatwa, atau belajar mengaji.

  Rasulullah SAW memperingatkan bahawa berduaan dengan orang yg bukan mahram merupakan saranan syaitan untuk merosakkan keimanan seseorang. Larangan ini terjadi utk semua orang yg tidak mengenal usia atau ilmu seseorang. Sesiapa yg merasakn bahawa ia tidak terkeluar drpd larangan ini, itu menunjukkan kejahilannya terhadap syariat agama Islam

Ubadah bin Shamit, seorang sahabat Nabi SAW yg tinggi ilmunya dan sudah tua, berkata tntg dirinya, "Tidakkah kamu melihat bahawa aku selalu berjalan sambil dipapah, hanya makan makanan yg telah dilembutkan, dan kemaluanku telah lama mati. Namun begitu, aku tetap tidak suka berkhalwat dengan seorang perempuan yang tidak halal bagiku, meskipun dibayar dengan seisi dunia. Ini kerana aku khuatir suatu sat, syaitan datang lalu menggerakkannya kembali".

Pendek kata,dosa sekecil mana pun merupakan pintu masuk syaitan ke dalam hati manusia. Terserah kepada kita, adakah akan membiarkan pintu itu sentiasa terbuka atau segera menutup serapat-rapatnya????